آهنگساز مبارز

   تئودوراکیس مبارز قدیمى و یکى از برجسته ترین آهنگسازان یونان متولد ۲۹ ژوئیه ۱۹۲۵ در شهر خیوس این کشور است.وى تحصیلات خود را در رشته هنرستان موسیقى آتن و پاریس گذراند و در سال ۱۹۴۳ به عضویت در مقاومت علیه اشغالگران آلمانى درآمد. در سال ۱۹۵۳ دستگیر و در خلال جنگ داخلى از کشور اخراج و در همان سال به پاریس عزیمت کرد.

 

میکیس تئودوراکیس در کشورش بیشتر به یک چهره ی مبارز سیاسی که علیه دوران سیاه دیکتاتوری ، سالها تبعید ، مبارزه ،زندان و شکنجه را تجربه کرده است ، شهرت دارد . وی در سال 1964رهبری جنبش لامبراکیس را بر عهده داشت . این جنبش به انگیزه رهبری نهضت ،تجدید حیات فرهنگی وسیعی را که شامل تاسیس کتابخانه ها و باشگاه ها بود آغاز کرد . سازمانی که به زودی با دشمنی گروه های دست راستی روبه رو شد و پس از کودتای سرهنگ ها مورد تعقیب و شکنجه بی رحمانه ی دستگاه های امنیتی قرار گرفت . وی در سالهای 1964-67 نماینده پارلمان یونان می شود و درهمان سال به دلیل فعالیتهای سیاسی خود در دوران حکومت دیکتاتوری دستگیر شده و تا سال 1970 در زندان می ماند . در سال 1972 از حزب کمونیست یونان کناره گیری می کند و در سال 1976 جنبش فرهنگ و صلح را پایه گذاری می کند اوهر چند هم اکنون در عضویت هیچ گروه و حزبی نیست اما مواضع سیاسی وی در دو دهه ی اخیر نشان می دهد که وی همچنان دارای گرایشاتی به جنبش چپ این کشور است .او یک دهه پیش با پادرمیانی خود از افروخته شدن آتش جنگ میان ترکیه و یونان بر سر جزیره ای دورافتاده در دریای اژه جلوگیری کرد تا بار دیگر قدرت سیاسی خود را به رخ بکشد. میکیس همچنین یک تور موسیقی اروپایی هم به همراه یک خواننده ترک به راه انداخت تا صلح میان دو کشور را مستحکم تر کند.

                         

نظرات 4 + ارسال نظر
چوک سورو شنبه 1 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 04:57 ب.ظ http://suru.blogsky.com

با درود خدمت شریف گرامی ، با این نوشته مرا به یاد سال ۵۷ انداختی سالی پر از هیجان ، تحرک و امید ، موسیقی تئودوراکیس ( حکومت نظامی، زد و زوربای یونانی ) در هر محفل روشنفکری به گوش می رسید ، گویا این ریتم ها برای چنین روزهای ساخته بودند .
این هنرمند بزرگ و انسان متعحد ، در سال ۲۰۰۵ موفق به دریافت جایزه ویژ موسیقی یونسکو گردید ، به پاس خدمات فرهنگیش در راه صلح و برابری انسانها .
جنبش چپ مستقل یونان و جنبش صلح در اروپا ، میکیس تئودراکیس بعنوان یکی از پیشگامان حرکت خود می دانند .

شریف گرامی در معرفی چهره های ماندگار هنر و ادب ، ایران و جهان موفق باشید .

اسماعیل سه‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:05 ق.ظ

اقای شریف لطفا در مورد مبارزان ایرانی هم مطلب بنویسید

بستکی جمعه 14 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 01:32 ق.ظ http://bastak.blogfa.com

سلام هرمزگانی عزیز
وبلاگ بستک(جهانگیریه امروز) به روز شد.
از وبلاگ بستک (جهانگیریه امروز) دیدن فرمایید و نظرات خود را اعلام فرمایید.
ما به این اعتقاد داریم که:
نظرات شما راهگشای ماست.


محمد سفا دوشنبه 20 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 02:05 ب.ظ

اقای رضایی وبلاگت را به به روز کن
بیشتر از اشعار بندری سروده خودت استفاده کن
شما که خود از بچه های جبهه وجنگ هستی از خاطرات خود در ان زمان در وبلاگت استفاده کن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد